HELD:IN! opent Het Clinkertje!
Wij voelden ons vereerd om het kleinste theater van Lingenwaard te mogen openen met onze productie HELD:IN!
De heldenmachine Fritz ligt al jaren te verstoffen op de zolder. Gelukkig komt hij nu toch nog goed van pas want er moet een nieuwe held gecreëerd worden. Marlene en Sofie gaan op onderzoek uit hoe deze machine werkt om zo Marlene tot held te maken.
Maar hoe ziet een held er dan uit? Welke eigenschappen horen bij die van een held? Hoe gedragen ze zich ten opzichte van anderen? Door kwesties te beantwoorden creëert het publiek samen met Fritz een nieuwe held die door middel van dans, theater en muziek de gekozen eigenschappen aanneemt.
We genieten er ontzettend van samen met de kinderen elke keer de voorstelling op een andere manier mee te maken door de inbreng die ze leveren. Elke groep is weer anders, gaat er op een andere manier in mee en geeft ons nieuwe impulsen in de voorstelling. Een verrijking voor ons is niet alleen de participatie, de beleving van het stuk in de workshop, waar we op verder op de inhoud ingaan. Ze gaan in de workshop zelf aan het werk en ze dan uiteindelijk ook echt op het podium te zien staan is elke keer weer een feest. We denken op deze manier echt onze passie voor kunst en het onderwerp “held zijn” te kunnen delen en samen met de kinderen nieuwe ervaringen op te kunnen doen. -Sofie en Marlene
Ondanks dat ik niet mee speel in de voorstelling is het leuk om te merken dat ze mij herkennen als ‘Mika van het boekje’. Ze hebben door middel van het werkboekje dat ze maken in de klas, al kennis gemaakt met de spelers en met mij. Hierdoor staan ook alle kunstdisciplines waar wij gebruik van maken in een gelijke verbinding tot elkaar. De leerlingen weten al wie er voor hen gaat staan en dat maakt hen des te enthousiaster als ze ons in het echt zien. Doordat de leerlingen zelf ook deel zijn van het verhaal, merk ik meteen dat ze ook graag willen meedoen en meedenken in de voorstelling en daarna. Tijdens de workshop laten we ze allemaal hun eigen helden moment meemaken. Ik merk dat we daarom ook het individu hiermee een belangrijk podium geven. Iets wat ik heel waardevol vind is dat de leerlingen ervaren dat zij als persoon gezien worden en dat er naar hen geluisterd wordt. -Mika